Brzké dobudování stavby D1 mezi Říkovicemi a Přerovem je stále v ohrožení. Krajský soud v Ostravě včera vyhověl žalobě spolků Děti Země a Krajina Dluhonice proti rozhodnutí Krajského úřadu Olomouckého kraje, který vydal letos v červnu pro zmíněný úsek územní rozhodnutí. Upozornil na to web www.zdopravy.cz  

Územní rozhodnutí napadly oba spolky poté, co krajský úřad zamítl jejich odvolání. ŘSD přitom tlačí čas. Stavět se musí začít do listopadu příštího roku, kdy vyprší platnost stanoviska EIA. Pokud se do té doby nezačne stavět, je jisté zpoždění několika let.

„Je to komplikace. Do doby odůvodnění rozsudku neumíme posoudit dopad na celou přípravu,“ řekl pro web zdopravy.cz ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Soud zatím jen vydal rozhodnutí, na písemné vyhotovení s vysvětlením si musejí účastníci počkat.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl okomentoval situaci na svém Twitteru: „Nyní je předčasné bez znalosti detailů rozsudku Krajského soudu v Ostravě hovořit o dalším postupu. Důležité pro další postup bude, jak a kdy se podaří vypořádat Krajskému úřadu Olomouckého kraje s rozsudkem a opět rozhodnout o rozkladu proti vydané změně územního rozhodnutí.”

Vyjádření Miroslava Patrika, předsedy spolku Děti Země, přinesl web www.idnes.cz: „Je jistě potěšitelné, že žaloby obou spolků na téměř šedesát stran byly soudem uznány, takže pravomocné územní rozhodnutí krajského úřadu v Olomouci je zrušené. Navíc je zajímavé, že specializovaný senát Krajského soudu v Ostravě během dvaceti dní zrušil územní rozhodnutí pro dálnici D52 kolem Mikulova a nyní i územní rozhodnutí pro dálnici D1 kolem Přerova, takže je imunní vůči vnějším vlivům různých zájmových skupin.“

Územní řízení trvá od jara 2017. Stěžejním důvodem odporu spolků Děti Země a Krajina Dluhonice je poloha tělesa plánované dálnice. Oba spolky by si její trasování představovaly dále od obce Dluhonice. Současný plán přitom počítá se zbořením několika domů a sportoviště. Děti Země v odvolání poukazovaly například i na chyby závazného stanoviska EIA. Dálnice D1 má Přerovu sloužit i jako obchvat, město je dnes zatíženo tranzitní dopravou.

O tom, že by ŘSD stihlo zahájit dostavbu chybějícího úseku D1 do kýženého data (listopad 2021), pochybují i mnozí dopravní experti. Kupříkladu bývalý ministr dopravy Antonín Prachař již v září tohoto roku prohlásil, že takovýto scénář považuje za velmi nepravděpodobný.

Za dobudování dálnice v původně plánovaném termínu bojuje mimo jiné Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury, které v říjnu spustilo projekt www.dalniceprerov.cz, jehož součástí je i petice.

Web spolku Děti Země najdete zde: www.detizeme.cz

Spolek Krajina Dluhonice, vedený občanem Dluhonic Pavlem Ježíkem, v online prostředí nevystupuje.

(zdroje: zdopravy.cz, idnes.cz, redakce, Dosidlo)

Rozsudek soudu ze dne 20. 10. 2020 zatím čeká na vyhotovení odůvodnění

 

Zanechat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.