Nejen vášniví příznivci železniční dopravy si zítra v Přerově přijdou na své. Přerovským nádražím totiž projede vlaková legenda Slovenská strela, symbol technického pokroku první Československé republiky a také unikát, který od roku 2010 figuruje v seznamu národních kulturních památek vedle korunovačních klenotů či Věstonické venuše. 

Kult tuzemské železniční dopravy, vlakový vůz Tatra 68, byl uveden do provozu v roce 1936 a pod označením Slovenská strela zajišťoval přepravu na trase Praha – Brno – Bratislava. Dvě největší města Československa propojoval v tehdy nevídaném čase 4 hodiny a 18 minut, a pro současníky tak byl „Concordem na kolejích“ své doby. Vlak byl poprvé v historii ČSD povinně místenkový a pojmul 72 cestujících. Ti se kromě rychlé jízdy mohli těšit z pohodlného interiéru a roznášky nápojů a pokrmů až na místo. Během druhé světové války byly oba vyrobené vozy odstaveny a po roce 1945 sloužily již v omezeném režimu.

První vyrobený vůz byl definitivně vyřazen roku 1953 a než roku 1960 vyhořel a byl sešrotován, sloužil jako zdroj náhradních dílů pro druhý vůz. Druhý vůz užívala pro své jízdy zejména poválečná politická reprezentace (byla s ním mimo jiné podniknuta i většina vládních cest na Norimberský proces), z provozu jej vyřadili až v roce 1960. Od té doby až do roku 2018 zůstal vlak odstaven v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici, kde v nevyhovujících podmínkách velmi zchátral.

Předloni tak byla v hranických železničních dílnách zahájena celková rekonstrukce, jež si klade za cíl obnovit podobu poslední dochované Slovenské strely ze 30. let 20. století. Renovovány jsou již oba šestiválcové benzinové motory i podvozek. Původní nátěr višňové barvy se zlatou „korunou“ na střeše dostal vlak v přerovských lakýrnách.

Právě z nich vyrazí ve čtvrtek 19. června zpět k dalším pracím na interiéru do Hranic. Projíždějící mezi přerovskými nástupišti by měl být k vidění kolem 9:00. Tak to alespoň oznámily ČMŽO Přerov, které se na renovaci Slovenské strely podílejí. Celková oprava vlaku by měla trvat do začátku roku 2021 a na jejím konci by měla být československá legenda opět plně provozuschopná. Jejím domovem bude i nadále Technické muzeum Tatry v Kopřivnici, tam už se ji však chystá nový výstavní pavilon, který vozu poskytne lepší ochranu než původní venkovní zastřešené stání.

Na převoz Slovenské strely do přerovských lakýren se můžete podívat ve videu ČMŽO níže:

Zanechat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..