Sídliště Budovatelů má šanci stát se atraktivnějším místem k životu. Okolí třináctipatrových domů – starých téměř půl století – čeká regenerace, která má do „betonového“ prostoru přinést více zeleně, ale třeba i dětské hřiště či venkovní posilovnu pro dospělé. Architekti se zaměřili také na řešení zpevněných ploch a komunikací – a především pak na navýšení parkovacích míst, protože ta na sídlišti citelně scházejí. Veřejné projednávání, zaměřené na regeneraci Budovatelů, se konalo ve středu 6. prosince. Občané se seznámili s návrhy tří architektonických kanceláří, prohlédli si jejich prezentace – a v závěru měli možnost přidělit jednomu z návrhů svůj hlas.

Ze sídliště Budovatelů, čítající zhruba devět stovek obyvatel, si návrhy odborníků přišly poslechnout asi čtyři desítky lidí. „Do ankety se jich pak zapojilo dvaatřicet. Nejvíce hlasů – osmnáct – získala prezentace ateliéru Circulos Meos z Olomouce. Devět hlasů dali občané návrhu od Ellement architecs ze Zlína a pět hlasů získala prezentace Studia PAB z Olomouce,“ řekla Kamila Lesáková z odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu. Při konečném rozhodování bude mít tato anketa 25procentní podíl na rozhodování, dalších 25 procent získá ekonomická výhodnost návrhů a plných 50 procent bude patřit názoru odborné poroty. Ta se sejde k hodnocení už 13. prosince a bude složená ze dvou architektů, jednoho dopravního inženýra, jednoho náměstka primátora a jednoho zástupce oddělení investic přerovského magistrátu.

Všichni autoři měli za úkol navrhnout úpravy maximálně do 30 milionů korun. „Víme, že dotační program na revitalizaci sídlišť nebyl pro příští rok vyhlášen, ale věříme, že ministerstvo vypíše nový, třeba i s vyšší finanční podporou. Pokud ne, budeme se muset do opravy sídliště pustit po menších částech sami, protože stav všech ploch je opravdu žalostný,“ řekl radní Jan Horký.

Ve všech návrzích mělo sídliště z pohledu automobilové dopravy fungovat jako zóna 30, nebo jako obytná zóna s maximální rychlostí 20 km/hod. Občany ale asi nejvíce zajímalo, jak se architekti popasují s místem pro parkování – aktuálně by sídliště Budovatelů potřebovalo asi sto dalších míst pro auta. „Novými možnostmi parkování se zabývaly všechny tři návrhy. Jediné studio Ellement architects přišlo s návrhem na podzemní parkoviště pro osmdesát aut – ale jeho pořízení by přišlo na 50 milionů korun, takže by si řidiči za parkování museli platit. A to by bylo jistě téma k diskuzi,“ řekl na závěr náměstek primátora Pavel Košutek.

Všechny návrhy jsou dostupné na webových stránkách města Přerova.

Přečtěte si, jaké návrhy jsou ve hře:

Ellement architects

Návrh se soustředí na zobytnění lokality s důrazem na kvalitu zpevněných plochy u vstupů do domů i do obchodního centra. Podél hlavní komunikace doplňuje kolmá parkovací stání i stromořadí – a dále rozšiřuje plochy parkování dvěma bočními parkovišti, která člení také pravidelnou mřížkou stromů. Dětské hřiště zůstává v přibližně stejné poloze jako dnes, doplňkové fitness či herní prvky jsou rozmístěny podél chodníku a cyklostezky okolo sídliště (podél tř. 17. listopadu). Výhledově přichází studie s námětem realizovat podzemní parkovací garáž pro 80 vozidel s vjezdem ze snížené nákladové rampy u obchodu. Předpokládá se, že tato vyhrazená stání by musela být za poplatek – cena takového podzemního parkoviště by byla kolem 50 milionů korun. Návrh počítá celkem se 157 parkovacími místy v terénu.

Circulos Meos

Autoři postupovali při návrhu obráceně, kdy nejprve v myšlenkách celou plochu – zejména tu centrální – zpevnili, a pak v ní „vykrajovali“ elipsy s místy pro zeleň, zejména nové stromy. Tyto plochy jsou rozmístěny nahodile stylem „padajícího listí“ a vnáší do prostoru jakýsi organický přístup. Motiv využívají i v menších barevných ploškách, do kterých umísťují různé prvky – hřiště a prvky venkovního fitness. Další myšlenkou je barevná linie táhnoucí se napříč územím, někde zobrazená pouze v dlažbě, jinde vystupuje na povrch a tvoří lavičku nebo lezeckou stěnu. Parkování autoři posilují jak na hlavní komunikaci, tak novými místy okolo zdravotního střediska, kde je navržena jednosměrná okružní komunikace. Návrh výrazně zlepšuje bilanci parkování navýšením počtu parkovacích stání o 90 míst. Návrh počítá celkem s 207 parkovacími místy v terénu.

Studio PAB

Tento návrh je výrazný jasným konceptem nazvaným X O. Autoři respektují přísnou pravoúhlou strukturu sídliště narušenou právě zmíněnými tvary X a O. V barevně pojatém O v centrální části sídliště umístili hlavní dětské hřiště s malým atletickým oválkem a dalšími herními prvky, písmeno X pak tvoří plynulý přístup k obchodnímu středisku. Část s cvičícími prvky, hřištěm na streetball, šachovým stolem i stolem na ping-pong, je umístěna u hlavní zelené plochy mezi třídou 17. listopadu a prvními panelovými domy. Návrh zmenšuje zpevněné plochy ve prospěch zeleně, doplňuje druhou řadu stromů podél chodníku u tř. 17. listopadu – hřiště pro mládež a seniory odcloňuje hustou keřovou zelení. Parkování řeší podél komunikace Budovatelů s doplněnými stromy. Možnost podzemního parkování zpracovatel ve svém návrhu z neekonomických důvodů opustil. Návrh počítá celkem se 132 parkovacími místy v terénu.


Studie regenerace panelového sídliště Budovatelů – zdroj www.prerov.eu

Zanechat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..