Řidiči, kteří v příštích letech přijedou do Přerova, už nebudou muset bloudit po městě a hledat volné místo k parkování. Radní se totiž shodli na zájmu pořídit novou technologii, která bude „hlídat“ zaplněnost parkovišť – a pak prostřednictvím proměnných tabulí u vozovky navádět řidiče na parkoviště, která ještě nabízejí volnou kapacitu. Podle předběžných propočtů by nový systém měl město přijít skoro na 8 milionů korun, přičemž na část nákladů může radnice získat dotace.
„Telematický systém by měl řidičům přinést rychlou, přehlednou a aktuální informaci. Rada města nás na svém prvním lednovém jednání pověřila zadáním dokumentace pro přípravu realizace této akce. Dokumentaci musíme pořídit do půl milionu korun – a projektanta budeme mít vybraného do konce února,“ uvedl vedoucí odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala.
Předběžně se počítá s tím, že informační tabule by mohly být umístěny na dvaceti vytipovaných místech.
„V případě zaplnění všech sledovaných parkovišť by řidiči pomocí těchto tabulí byli včas upozorněni na to, že třeba v centru už není žádné místo k parkování – a nemuseli by tak zbytečně zajíždět do středu města. Cílem je snížit zbytečné pojíždění při hledání volného místa a jeho rychlejší nalezení,“ nastínil radní Jan Horký (SpP).
V současné době je ve Přerově vytipováno jedenáct parkovišť, která by byla vhodná k zařazení do pilotního systému telematického snímání počtu obsazenosti.
Informace o počtu odstavených vozidel je možno získávat dvěma způsoby – bodovými cenzory a videodetekcí. „Do vozovky na parkovišti by byly zabudovány bodové cenzory, které měří změnu elektromagnetického pole ve svém okolí při přítomnosti vozidla. Senzor by byl napájen z baterie, která vydrží až deset let,“ shrnul Jan Horký.
Další možností je videodetekce, pracující na bázi analýzy videoobrazu z fixních kamer, které se umísťují tak, aby zabíraly celé parkoviště. Je v plánu, že centrální server by byl umístěn v budově magistrátu, kde by byl software, sledující a řídící celý systém. Využita by přitom měla být takzvaná metropolitní síť, kterou jsou propojeny některé objekty ve vlastnictví města.
Firma, která se zabývá telematickými systémy, už poskytla zástupcům města předběžnou kalkulaci investičních nákladů. Z nich vyplývá, že samotná telematika plus nové dopravní značení, silové napájení a příprava realizace si vyžádá náklady ve výši 7 milionů 937 tisíc korun. Dalších zhruba 100 tisíc korun by měly stát roční provozní náklady. Zástupci města budou na podzim žádat o dotaci, která by mohla pokrýt až 85 % procent pořizovacích nákladů.