Letos začíná Přerov pracovat na základním strategickém dokumentu v oblasti dopravy, kterým je plán udržitelné mobility města. Ačkoli město nespadá do kategorie velkých aglomerací, které musí takový plán mít, zastupitelstvo jednomyslně jeho vytvoření podporuje.„Kdo zná Přerov, ví, že s dopravou máme dlouhodobě problémy – ostatně jako mnoho dalších měst. Jsem přesvědčen, že je třeba se na celou problematiku pohybu po městě podívat komplexně a s dlouhodobou vizí. Proto pořizujeme plán udržitelné mobility. Chceme zlepšit kvalitu života našich občanů a na tom panuje široká shoda,“ vysvětluje Horký, který je patronem tohoto plánu.

Velký tlak na dopravní infrastrukturu i veřejný prostor ukazují také současné uzavírky ulic Tovačovské či Palackého. Obyvatelé Přerova, kteří jezdí na kole nebo chodí pěšky, jsou už dnes ve výhodě, a dopravním zácpám se tak elegantně vyhnou. „Jistě, nejde to vždycky, ale vytáhnout pro krátkou cestu do práce kolo nebo jít kilometr pěšky je celkem přirozené. Neprůjezdné město je zároveň příležitostí zkusit se přepravovat jinak,“ mění úhel pohleduJan Horký. „Pokud sedneme na jízdní kolo místo do auta na cestu do města, nejenže tím uděláme něco pro sebe, ale město bude průjezdnější pro ostatní,“ doplňuje. Ve smogovém období město navíc nabízí občanům možnost cestovat MHD zdarma. Záměrem je podpořit co nejvíce lidí, aby nechali auto doma a alespoň trošku snížili produkci škodlivin. „Chystáme také prodloužení podchodu pod železnicí a záchytné parkoviště na druhé straně trati pro ty, jež z Přerova pokračují dále vlakem,“ uzavírá Jan Horký výčet plánovaných akcí.

Zlepšit dopravní situaci ve městě chce i město Olomouc, kde je příprava plánu mobility v plném proudu. „Způsob, jakým se přepravujeme uvnitř města, značně ovlivňuje kvalitu života v něm a to celkově, po všech stránkách – dopravně, bezpečnostně, výchovně, kulturně, sociálně, pocitově tedy nejen pouze ekologicky, jak se u nás stále traduje. Cílem všech opatření by tak mělo být prostředí, které bude přátelské k životu,“ říká spoluautor olomouckého dokumentu a člen řídící rady pro přípravu plánu mobility Jan Řihošek.

Prakticky všechna světová města, která jsou symbolem vysoké kvality života, pracují nějakse strategickým plánem, jehož součástí je i doprava. Mezi světové lídry dlouhodobě patříVídeň, Curych nebo Mnichov. Například Vídeň, která se již posedmé stala městem s nejvyšší kvalitou života na světě, chce v oblasti mobility snížit objem motorizované osobní dopravy ze současných 28 % na 15 % do roku 2030. Do roku 2050 budou všechna auta v zóně města s alternativním pohonem.

Koncept vyvážené a šetrné mobility ale nebojuje proti automobilům. S automobily se počítá, neboť se bez nich neobejdeme, ale neměly by být užívány vždy a všude. „V západní Evropě se klade velký důraz na čisté životní prostředí a spravedlnost mobility, pokud jde o dosažitelnost základních potřeb pro všechny, to znamená v praxi města bezpečná a  přátelská k rodinám a seniorům. Naproti tomu u nás často bývá s kvalitou života spojován průměrný příjem nebo status vyjádřený vlastnictvím automobilu,“ říká o tom Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu.

Komentář

Zanechat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..