Hangár v bývalé vrtulníkové základně v Přerově, který dříve sloužil k opravám stíhacích bombardérů, by už příští rok mohly opustit první modernizované kluzáky Blaník L-23.
Produkci legendárních kluzáků v roce 2006 po několika desetiletích ukončila v Kunovicích společnost Aircraft Industries a nyní ji v Přerově plánuje obnovit firma Blanik Aircraft CZ vlastněná ruskými investory. Do projektu chce postupně vložit 100 až 200 milionů korun.
„Náš vlastník má Blaníky rád a fandí jim. To je také důvod, proč se rozhodl v tomto projektu pokračovat,“ řekl jednatel Blanik Aircraft CZ Václav Křížek.
[clear]
Kunovická společnost Aircraft Industries předloni prodala technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků dříve vyráběných v Let Kunovice firmě Blanik Limited. Ta je dceřinou společností firmy S7 Engineering, která zajišťuje údržbu letounů západní výroby v Rusku a je schopna zajistit uplatnění na trhu i pro nově vyrobené kluzáky.
Blanik Limited poté kvůli projektu v Přerově založil firmu Blanik Aircraft CZ, kterou stoprocentně vlastní.
Blanik Aircraft CZ si hangár v opuštěné přerovské základně pronajala na konci minulého roku. Náběh výroby kluzáků bude podle Křížka postupný poté, co společnost získá potřebná povolení. „První nové stroje L-23 by mohly být postaveny v závěru příštího roku,“ podotkl Křížek. Odhadl, že v Česku a zahraničí může být v následujících letech prodáno až 200 nových kluzáků Blaník L-23.
Blanik Aircraft CZ letos zároveň spustila program zaměřený na modernizaci kluzáků Blaník, které už léta slouží k výcviku pilotů a jejichž živnost se chýlí ke konci. Díky rekonstrukci budou moci létat dalších 3000 hodin. „Cílem modernizace není soutěžní kluzák s vyšším výkonem, ale vhodný cvičný kluzák, který bude schopný žákům odpustit začátečnické chyby a naučí je létat,“ uvedl Křížek.
O modernizaci kluzáků Blaník byl zájem na nedávném veletrhu Aero 2015 v německém Friedrichshafenu. „Zhruba polovina stávajících provozovatelů je ochotna akceptovat cenu za modernizaci, která činí 15 tisíc eur,“ podotkl Křížek.
Někdejší Let Kunovice a jeho nástupce Aircraft Industries Blaníků včetně modifikací vyrobil přes 6000. Byly exportovány do 40 zemí. „Naším záměrem je modernizovat v následujících letech několik stovek kluzáků L-23,“ dodal.
Kluzáky Blaník se v Kunovicích vyráběly několik desítek let ve dvou modelových řadách L-13 a L-23. Novější model L-23 je dvoumístný celokovový kluzák určený především pro základní pilotní výcvik. V kunovickém závodě se sériově vyráběl od roku 1989.
Obnovená výroba kluzáků Blaník má v Přerově zaměstnat až několik desítek lidí. „Zatím máme devět pracovníků. Předpokládáme ale, že do konce letošního roku díky náboru mechaniků jejich počet vzroste až na 30 a v konečné fázi by jich mělo být přibližně 50,“ uvedl Křížek.
Let L-23 Super Blaník na wikipedii
zdroj: Hospodářské noviny