Na jedné straně velké ambice a sebevědomí – na druhé straně nereálný nebo zkreslený pohled do budoucnosti. Jsou si ale dnešní studenti vědomi, že je může potkat nezaměstnanost, dluhová spirála a třeba i život na ulici? Premiérový devadesátiminutový projekt s názvem Quo vadis? má studenty z Přerova a okolí přimět k zamyšlení nad významem práce pro člověka a dopady dlouhodobé nezaměstnanosti na jeho osobnost, vztahy a postavení ve společnosti. První multimediální blok čeká na gymnazisty v pondělí 19. ledna – a další budou následovat až do léta. Promlouvat k nim budou sociální pracovníci.

„Máme reálné zkušenosti s tím, že převzetí odpovědnosti se dnes po dětech a mladých lidech chce obecně méně, než tomu bylo dříve. Proto jsme pro studenty třetích a čtvrtých ročníků středních škol připravili zážitkový seminář, který nebude jen o teorii – my totiž předneseme i příklady z naší každodenní praxe,“ uvádí Marta Šintáková z oddělení sociální prevence přerovského magistrátu. Sama říká, že takových životních osudů zná ze své praxe celou řadu – ostatně, jeden z takových případů právě sedí na chodbě oddělení, kde Marta Šintáková pracuje. Latinské Quo vadis? – čili Kam kráčíš? – je pro něj příznačnou otázkou. Má pětapadesát, o práci řidiče přišel před osmi lety – v době, kdy si byl jist, že do měsíce znovu usedne za volant, byť u konkurence. Novou práci však nesehnal. Své zklamání začal utápět v alkoholu, přidaly se k tomu dluhy, hádky s manželkou, rozvod a odchod od rodiny, ubytovna a nakonec ulice. Přišel o práci, peníze, zázemí – a začal žít ze dne na den,“ konstatuje Marta Šintáková.

Sociální pracovníci nebudou náctiletým ale pouze přinášet příklady z praxe, ale v rámci přednášky promítnou studentům i ukázky z filmů, které naznačují, jak snadné je někdy upadnout na dno. „Semináře budou jakýmsi zamyšlením nad realitou. Není ale cílem, aby studenti jen poslouchali prázdná slova o rozbití struktury denního času, deprivaci z absencí pravidelných činností, o ztrátě sociálního statusu a podobně. Do přednášek je proto aktivně zapojíme,“ konstatuje náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil, který má na starosti sociální oblast.

Není to první multimediální blok, který přerovští sociální pracovníci připravili. V roce 2012 bodovali u dětí ze základních škol se sérií přednášek, která nesla název Babi, dědo, nejste sami – a přibližovala školákům pojmy jako stárnutí, stáří, samota či příprava na smrt.

 

O projektu

Quo vadis?

Sociální pracovníci Oddělení sociální prevence a pomoci Odboru sociálních věcí a školství, Magistrátu města Přerova připravili pro studenty 3. a 4. ročníků středního vzdělávání preventivní, výchovně vzdělávací akci, která nese název Quo vadis? (Kam kráčíš?).

Jedná se o bezplatný zážitkový multimediální blok, jehož cílem je přimět mladé lidi k zamyšlení nad významem práce pro člověka, jako činnosti směřující k racionálnímu využití jeho sil a uspokojení jeho potřeb, ústřední činnosti, na jejímž základě je společensky posuzován a zařazován. Naproti tomu k zamyšlení nad realitou nezaměstnanosti, především dlouhodobé nezaměstnanosti, se všemi jejími důsledky.

Formou přednášky a diskuze, s uvedením konkrétních příkladů z praxe a ukázkami z filmů, přiblíží zkušenost rozbití struktury denního času, změny vnímání času, deprivaci z absence pravidelných činností, sociální izolaci plynoucí z redukce sociálních kontaktů, ztrátu participace na cílech širších skupin a společenství, ztrátu sociálního statusu, sociální důstojnosti či prestiže v dané společnosti důsledky této ztráty pro osobní identitu a sebeúctu. Přiblíží zkušenost rozkladu rodinných vztahů a změny postavení v rodině, ztrátu hodnot a respektu k veřejným autoritám, vydělení se z hlavního proudu společenského života.

Prostřednictvím poskytnutých informací chtějí sociální pracovníci pomoci mladým lidem pochopit tuto problematiku v jejich širších souvislostech vést je k pochopení nutnosti přijetí odpovědnosti za svůj život.

Převzetí odpovědnosti se dnes po dětech a mladých lidech chce obecně méně, než tomu bylo dříve. Z pohledu sociální práce je to chyba, neboť její převzetí a zažívání důsledků vlastního chování významně ovlivňuje osobnost mladého člověka a posouvá ho kupředu.

Důležité je tedy posilovat u mladých lidí přesvědčení o vlastní účinnosti a vlivu. Posilovat také víru, že jsem to já, kdo volí a rozhoduje, vyhodnocuje rizika, zvažuje důsledky svých rozhodnutí a přijímá za ně odpovědnost. Odpovědnost úzce souvisí s nastavením cílů, ke kterým člověk směřuje – vytrváním na cestě k jejich naplnění!

„Já jsem ten jediný, kdo může změnit můj život. Nikdo jiný to za mě neudělá.“
  Carol Burnett

Multimediální bloky „QUO VADIS?“ proběhnou v úzkých třídních kolektivech na půdě jednotlivých vzdělávacích institucí a budou zahájeny 19. 1. 2015 na Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogické škole, Přerov.

Partneři preventivní, výchovně vzdělávací akce „QUO VADIS?“:

Studenti 2

Zanechat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..